Mi lesz az esküvőnkkel? Le kell fújni? Halasszuk el? El fognak jönni a vendégek? Ide tudnak repülni Európából / Amerikából / Ázsiából? Nyáron is ez lesz még a helyzet? A 100 főbe csak a vendégek számítanak bele vagy a személyzet is? Meddig döntsünk? Mi lesz a foglalókkal?
Ha Nektek is idén lesz az esküvőtök, az utóbbi napokban bizonyára Ti is feltettétek a fenti kérdések valamelyikét (vagy akár mindegyikét) már magatoknak….Ha pedig tavaszi / kora nyári az időpont, már valószínűleg a kiborulás határán álltok.
Először is, mérhetetlenül sajnálom, hogy ezt a csodás időszakot, amit a tervezgetéssel, utolsó simításokkal kellene töltenetek, beárnyékolja és talán el is lehetetleníti ez a helyzet! Én, mint esküvőszervező (és néhai menyasszony) tudom azt, hogy mennyi, de mennyi energia, ötletelés, munka, pénz, rohangálás, idegeskedés van benne egy esküvő megszervezésében és most jön ez a koronavírus és huss, az egésznek lőttek (legalábbis egy időre). De ne felejtsük el, hogy most a legfontosabb az egészségünk védelme és a megelőzés.
Nem fogom azt állítani, hogy tudom mi a megoldás, hiszen ez egy olyan ismeretlen helyzet, amivel még sem én, sem más nem nagyon találkozott. Én csak leírom most Nektek, hogy én hogyan látom a dolgokat, miket tapasztalok az esküvői szolgáltatók / helyszínek részéről, valamint adok pár tippet, hogy én hogyan csinálnám. Illetve csinálom is, hiszen 2 páromnak is tavasszal lesz (lenne) az esküvője, ezért velük folyamatosan tartom a kapcsolatot, egyeztetünk a helyszíneikkel és a szolgáltatóikkal. Jelenleg több esküvőszakmai szervezet is dolgozik azon, hogy minden felmerülő kérdésre választ kapjunk, és ha bármilyen változás történik a leírtakkal kapcsolatban, azonnal frissíteni fogom az összefoglalót!
Tehát, jöjjenek a tények és a leggyakrabban felmerülő kérdések:
1, Jelenleg (március 12-től) a 100 fő feletti beltéri rendezvények vannak betiltva. És az 500 fő feletti kültériek is, de esküvők szempontjából az talán annyira nem releváns… Ami biztos, hogy a 100 főbe bele kell számítani a helyszínen dolgozókat is (felszolgálók, üzletvezető, hostess, pultosok, takarító, biztonsági őr) PLUSZ az esküvői szolgáltatókat (fotós, videós, ceremóniamester/vőfély, zenekar/DJ, esküvőszervező, fellépő, gyerekfelügyelő, selfibox üzemeltető, szertartásvezető / anyakönyvvezető stb.) is. Tehát kb. 80 fős vendégsereggel lehet számolni. A létszám betartásának a felelőse az esemény szervezője (esküvő esetén az ifjú pár), illetve a helyszín tulajdonosa. Trükközéssel próbálkozni nem érdemes, büntetőjogi felelősséggel jár a rendelet megszegése.
2, Mi van akkor, ha mi 140 főt hívtunk meg, és 120-an már jelezték is, hogy jönnek. Ebben az esetben kétféle javaslat kering most az éterben… Az egyik, hogy az időseket és a kisgyerekeket „húzzuk ki a listáról”, azaz kérjük meg a nagyszülőket, idősebb rokonokat, hogy maradjanak otthon, a kisgyerekesek meg hagyják otthon a csemetéjüket. Én, személy szerint ezt a verziót nem tartom túl szerencsésnek, de ezt mindenki maga döntse el, hogy el tudja-e képzelni a Nagy Napját pl. a szülei, nagyszülei nélkül…. A másik opció, hogy ilyen esetben toljuk el az eseményt egy későbbi időpontra.
3, Későbbi időpontra eltolni – könnyű ezt mondani, na de mégis mikorra?? Mikortól lesz újra minden a régi kerékvágásban korlátozások nélkül? Ezt senki sem tudja…De ha mégis ezt választjátok, az első akit felhívtok, az a helyszín legyen. Egyeztetni kell velük a szabad időpontokról, lehetőségekről. Nézzétek át a megkötött szerződéseiteket, hogy milyenek a lemondási feltételek. Előfordulhat, hogy az adott helynek a nyáron szombatra már nem lesz kapacitása, de lehet, hogy péntekre vagy október-novemberre igen. Ha megtudtátok, hogy a helyszínen mik az opciók, és azok közül Nektek melyik lehet alkalmas, vegyétek fel az esküvői szolgáltatóitokkal, anyakönyvvezetővel, templommal is a kapcsolatot.
4, 2021-re is el lehet halasztani? Természetesen. A jelenlegi helyzetben mindenkinek az a célja, hogy a leggördülékenyebben menjen az esküvők átütemezése. Ha Nektek legközelebb 2021-ben lenne alkalmas időpont házasodni, akkor azt célozzátok be. Én hiszem, és remélem, hogy minden helyszín, szolgáltató ugyanolyan feltételekkel és az eredeti foglaló beszámításával fogja nektek áttenni az időpontot 2021-re is. Ez egy olyan rendkívüli helyzet, ahol mindenki a legjobb megoldásra törekszik. Ha valóban „csak” az időponton szeretnétek módosítani, akkor ne kérjétek vissza a foglalót, csak írjatok egy új szerződést az új időpontra. Gondoljatok bele, hogy az esküvői szolgáltatóknak mekkora érvágást jelent, ha minden elhalasztott esküvő után vissza kell adniuk a foglalót a pároknak most egyszerre. Főleg úgy, hogy bevételük pár hónapig valószínűleg nem is lesz…
5, Májusi, júniusi, júliusi vagy későbbi időpontokat is át kell variálni? Én még ezekkel a dátumokkal kivárnék pár hétig biztosan! Ami szerintem most rizikós, és B-tervért kiállt, azok a március-áprilisi esküvők. És nem csak amiatt, mert érvényben van ez a 100 fő feletti szabály, hanem amiatt is, hogy egyáltalán eljönnek-e a vendégeitek? Ha még ennél is nagyobb lesz a pánik (márpedig hiú ábrándjaink ne legyenek, tényleg a csapból is ez fog folyni most hetekig biztosan), akkor lehet, hogy sok vidéki, külföldi vendég egyszerűen lemondja majd a részvételt. Jelenleg a veszélyhelyzet 15 napig van hatályban, kivéve, ha a kormány menet közben meghosszabbítja azt….
6, Ha szeretnétek megtartani az esküvőt, előzze meg mindenképpen egy közvéleménykutatás pont a fent leírtak miatt. Kérdezzetek rá még egyszer mindenkinél, hogy a most kialakult helyzetben is eljönnek-e. Ha emiatt lemondják többen, ne nehezteljetek rájuk, ez mindenkinek a saját döntése kell, hogy legyen. Ha fél a fertőzéstől, és szíve szerint nem jönne el, de miattatok mégis, akkor lehet, hogy az egész este alatt feszült lenne, és valószínűleg nem tudna majd felhőtlenül mulatni veletek. Ha nagyon sokan lemondják, és emiatt Ti úgy érzitek, hogy fele létszámmal nem szeretnétek megtartani, nyugodtan lépjen életbe a 3-as pont és keressetek egy új időpontot.
7, Ha megtartjátok az esküvőt márciusban / áprilisban mert csak 60-70-80 fős a násznép és mindenki megerősítette másodszor is a részvételt, akkor is számítsatok arra, hogy kialakulhatnak vicces vagy épp kínos jelenetek. Mert képzeljük csak el, amikor a gratulációnál eszébe jut a vendégnek, hogy hoppá, nincs kézfogás, nincs puszi, és majd ott álltok egymással szemben és nem tudjátok eldönteni, hogy akkor most hogyan is legyen az a „sok boldogságot”! (tipp: pohár pezsgő a kézbe, és koccintás a vendégekkel, és utána mindenki eldönti, hogy megissza-e vagy diszkréten leteszi a poharát…)
8, Mi történik a befizetett foglalókkal? Amennyiben új dátumra átteszitek az esküvőt, a foglaló beszámításra kerül(het) az új időpontban. Azért írom feltételes módban, mert ezt mindig az adott szolgáltatóval/helyszínnel kötött szerződésetektől függ, de alapvetően mindenki közös érdeke ez. Ha lemondjátok az esküvőt és vonatkozik rátok a 100 fő feletti tiltás, akkor az vis maiornak minősül, és visszajár a foglaló. Illetve ha olyan országból érkeznének a vendégeitek, ahonnan most jelenleg nem lehetséges a beutazás, szintén. De az én olvasatomban ez most csak a 15 napos határidőn belül (amíg a veszélyhelyzet áll fenn) érvényes! Azaz a nyári időpontok lemondását még nem tekintik vis maiornak, így a foglaló visszaadása is kérdéses.
Végezetül, de nem utolsósorban:
9, Minél kevesebb álhírt olvassatok, és csak a hivatalos forrásokból tájékozódjatok! Itt vannak azok az oldalak, amiket érdemes követni, ahol naprakész infókhoz juthattok az esküvőkkel, rendezvényekkel és a koronavírussal kapcsolatban:
Magyar Rendezvényszervezők és Szolgáltatók Szövetsége (MARESZ) weboldala: http://www.maresz.hu/
Esküvői Szolgáltatók Szakmai Érdekképviseleti Egyesületének Facebook oldala: https://www.facebook.com/eszszee/
Esküvőszervezők Szakmai Konferenciájának Facebook oldala: https://www.facebook.com/eskuvoszervezokonferencia/
Magyarország Kormánya által létrehozott hivatalos információs oldal:
https://koronavirus.gov.hu/
UPDATE – UPDATE – UPDATE
03.16-án életbe lépett rendelet alapján az éttermek 15:00-ig tarthatnak nyitva és tilos bármilyen rendezvény megtartása. Azaz az esküvőket (március-áprilisban biztosan, de még lehet a május-júniusiakat is) halasztani, átszervezni szükséges. Tehát életbe lép a 3-as pont, keressétek meg e-mailben vagy telefonon a helyszíneteket, majd az egész esküvős szolgáltatói csapatot és kezdődhet a nagy „kinek mikor lenne szabad időpontja idén ősszel/télen/jövő tavasszal” kvíz….Minél hamarabb elkezditek az egyeztetést, annál jobb pót időpontot találhattok majd. És tényleg fontoljátok meg a pénteki / vasárnapi esküvőket is, illetve a téli időpontokat, hiszen ha a teljes szolgáltatói csapatot szeretnétek egyben „átmenteni” az új dátumra, lehet hogy csak egy novemberi pénteken lesz erre lehetőségetek. Nagyon drukkolok mindenkinek!
Még két nagyon hasznos link az újonnan kialakult helyzetre:
Az első a már korábban említett ESZSZE (Esküvői Szolgáltatók Szakmai Érdekképviseleti Egyesülete) tájékoztatója, mely a pároknak és a szolgáltatóknak tartalmaz hasznos infókat, tanácsokat a helyzet kezelésére.
https://eszsze.hu/koronavirus/
A másik pedig a Ceremóniamester Szövetség leírása az esküvők átszervezésének menetéről:
http://ceremoniamesterszovetseg.hu/ujratervezes/