A költségvetés

Mit kell az esküvői költségvetésről tudni? 

Hadd keserítselek el Titeket: az első számítás szerinti adatok, szinte SOHA nem stimmelnek az esküvőre fordított (általában nem kis) összeggel… De aggodalomra semmi ok, adok néhány tippet most Nektek, hogy 10-15%-nál ne legyen nagyobb az eltérés ez első esküvői költségvetés elkészítése után.

Nem kezdem el felsorolni az összes olyan dolgot, amire valószínűleg egy “esküvő-szűz” nem gondol elsőre, mert akkor holnapig írhatnám ezt a bejegyzést… (na jó egy párat: szülőköszöntő csokor, transzfer a nagyiknak, kreatív fotózás helyszínének bérleti díja – sok helyen már ezt is kérnek…, menükártya az asztalokra, elviteles doboz a megmaradt sütiknek / éjféli káposztának, próbasmink-próbahaj – ha ügyes a fodrász/sminkes csak 2-3-szor:) stb stb stb.)

Ami szerintem jó ötlet: ha van a környezetetekben olyan barátnő/rokon, akinek nemrég volt esküvője, kérjetek tőle tanácsot, esetleg listát, ha írt (általában a párok össze szokták írni a költségeket). Kérhettek segítséget esküvőszervezőtől is. Nem muszáj felkérni egy szervezőt az egész esküvő leszervezésére, lehet kérni konzultációs órát(kat) is egy bizonyos összegért, és ez alatt az egy-két óra alatt nagyon sok hasznos infóhoz tudtok jutni.

Ha elkezditek bekéregetni az ajánlatokat, főleg a helyszínnél (de a dekornál, fotósnál stb) is érvényes a következő:

Soha ne vesszetek el a részletekben. Ne akadjatok fenn azon, hogy az egyik helyszín X ezer Forinttal többet kér a menüért / italcsomagért / hosszabbításért / dugódíjért stb. Mindig az a fontos, hogy próbáljatok kb ugyanazokra a szolgáltatásokra árat kérni (hasonló menü, italcsomag, pl 04-ig terembér, szertartás helyszínének berendezése, szervízdíj) írjátok bele egy excel táblázatba az árakat, és számoljátok ki ugyanarra a létszámra mindegyiknél. Na és amikor ez megvan, a végösszeget kell összehasonlítani!

Fontos infó, amivel nem mernek számolni a párok: a meghívottak létszáma a legritkább esetben nő…(szerintem csak akkor, ha nem gondolta át a pár körültekintően, hogy kit is szeretne meghívni, és nem írt listát). Ha Ti átgondoljátok rendesen, a szinglik mellé írtok mindenhová plusz 1 főt, megkérdezitek a szüleiteket (nagyon fontos!), hogy ők kit szeretnének mindenképp meghívni, akikre Ti nem is gondoltatok valószínűleg és ezt egy listában összeírjátok, akkor az így kapott létszám lehet a kiinduló létszám. DE!!!! ez a szám a végére 100-ból 98 alkalommal 10%-al, de inkább 15%-al csökkenni fog!

Még egy alap dolog, ami sokszor kimarad:

A szerződéskötés előtt alkudozzatok!

Mielőtt megállapodtok a helyszínnel, vagy a szolgáltatókkal, olvassátok át tüzetesen az ajánlatot / szerződést. Minden apróbetűs részt tisztázzatok, ha kell többször találkozzatok velük ez ügyben. Ha az adott ajánlat drágább, mint ami nektek belefér, próbáljatok meg alkudozni. De ne úgy, hogy ez meg ez miért ennyi, szerintünk ezt amannyiból is ki lehet hozni, vagy hogy ha ezt kivesszük belőle akkor annyival legyen olcsóbb….

Hagyjátok meg a lehetőséget a szolgáltatónak, hadd döntse el ő, hogy miből és mennyit szeretne engedni. Mondjátok nekik azt pl, hogy az ajánlatuk nagyon szimpatikus, de kb X Ft-al meghaladja a büdzséteket, ezért szeretnétek kérni, hogy találjon ki erre valamit. A legtöbb szolgáltató úgy alakítja az árait, hogy több-kevesebb engedmény belefér. És szerintem az a szolgáltató, aki mereven elzárkózik mindennemű kedvezmény (akár egy gesztus értékű) elől, az nem biztos, hogy a megfelelő Nektek…

Viszont!!! Szerződéskötés után már nem illik alkudozni!!!! Előfordul, hogy a végére elfogy a pénz, kifuttok a keretből, de akkor sem illik nekiállni az esküvő előtt 1-2-3 héttel alkudozni a már megegyezett árban…

Remélem, ez a pár tanács segít majd a reális költségvetés összeállításához. Hogy még könnyebb legyen, hamarosan elkészítek egy (szerintem) átfogó táblázatot, melyet használhattok a saját esküvői költségvetésetek összeállításához!

Ha a költségvetés elkészült, pár hasznos tipp az ültetés elkészítéséhez ITT.