A költségvetés

Esküvői költségek – hogyan áll össze az esküvői költségvetés

A lánykérés utáni öröm után hamar eljutnak a párok addig a  kérdésig, hogy mennyibe kerül egy esküvő? Ez egy fogós-ravasz kérdés, amire nem igazán lehet egyértelműen válaszolni. Nyilván sok minden befolyásolja, hiszen nem mindegy, hogy Budapestről vagy vidékről beszélünk, 50 főről vagy 150 főről, kastélyban tartják-e vagy a helyi művelődési házban és még sorolhatnám a befolyásoló tényezőket.

Átlagos esküvői költségek

Először is, ha még életedben nem szerveztél esküvőt vagy bármilyen más rendezvényt, nagyon nehezen lehet megsaccolni az árakat. Másodszor, ugyanilyen nehéz elsőre felmérni, hogy mennyi minden kellhet egy esküvőre (gondolok itt az olyan részletekre, mint például a transzfer, menükártyák, aprósütemény, elviteles dobozok, szertartás hangosítás, szülőköszöntő ajándékok, tánctanár, menyecske ruha ára stb stb). És pontosan emiatt szokták a párok általában elsőre nagyon alulbecsülni az esküvőre szánt keretet. Teljesen rendben van, ha magadtól nem tudod, hogy mennyi manapság egy átlagos esküvő helyszín ára, mennyi a menyasszonyi torta ára, milyenek az esküvői fotós árak.

Két lehetőségetek van, ha már az elején szeretnétek jól megsaccolni az esküvői költségeket.

Az egyik, hogy leültök és nekiálltok keresgélni szimpatikus helyszíneket, szolgáltatókat és bekértek sok-sok árajánlatot. Az így kapott ajánlatokból már kaptok egy képet az átlagárakról és talán közelebb kerültök a megoldáshoz, hogy mik a reális esküvői menü árak, menyasszonyi ruha árak, esküvői dekoráció árak.

A másik, hogy még a szervezés legelején leültök beszélgetni egy esküvőszervezővel, aki el tudja Nektek mondani, hogy mennyi minden fog majd kelleni az esküvőtökhöz, tud esetleg adni egy listát, vagy egy esküvői költség kalkulátort, amiben benne van minden apró kis részlet, szolgáltatás, amiből összeáll egy esküvő. És egy esküvőszervező az átlagárakban is tud Nektek segíteni. Mivel ő már sok-sok esküvőn van túl, és sok-sok árajánlattal találkozik a munkája során, tudja, hogy pl. mik az átlagos esküvői fotózás árak, mi a reális esküvői dj ár, kb milyenek a menyasszonyi csokor árak, mennyit kell rászánni a tortára, dekorra, helyszínre stb stb.  Nem muszáj felkérni az esküvőszervezőt az egész esküvő leszervezésére, ha Ti magatoknak szertenétek megszervezni, de lehet kérni konzultációs órát(kat) is egy bizonyos összegért, és ez alatt az egy-két óra alatt nagyon sok hasznos infóhoz tudtok jutni.

Ezek után már valós lesz az esküvői költségvetés?

Hadd keserítselek el Titeket: az első számítás szerinti adatok, szinte SOHA nem stimmelnek az esküvőre fordított (általában nem kis) összeggel… De aggodalomra semmi ok, adok néhány tippet most Nektek, hogy 10-15%-nál ne legyen nagyobb az eltérés ez első esküvői költségvetés elkészítése után.

Amint már említettem, lesznek olyan dolgok,  amire valószínűleg egy “esküvő-szűz” nem gondol elsőre. Ugyan feljebb már írtam párat, de jöjjön még néhány:  szülőköszöntő csokor, transzfer a nagyiknak, boldogságkapu bérlés, kreatív fotózás helyszínének bérleti díja – sok helyen már ezt is kérnek…, menükártya az asztalokra, házasságkötés díja 2021-ben, elviteles doboz a megmaradt sütiknek / éjféli káposztának, próbasmink-próbahaj – ha ügyes a fodrász/sminkes csak 2-3-szor:) stb stb stb.)

Ami szerintem jó ötlet: ha van a környezetetekben olyan barátnő/rokon, akinek nemrég volt esküvője, kérjetek tőle tanácsot, esetleg listát, ha írt (általában a párok össze szokták írni az esküvői költségeket). Mivel nekik naprakész ajánlataik vannak, így ez sokat segíthet az első számolás előtt.

Ha elkezditek bekéregetni az ajánlatokat, főleg a helyszínnél (de a dekornál, fotósnál stb) is érvényes a következő:

Soha ne vesszetek el a részletekben. Ne akadjatok fenn azon, hogy az egyik helyszín X ezer Forinttal többet kér a menüért / italcsomagért / hosszabbításért / dugódíjért stb. Mindig az a fontos, hogy próbáljatok kb ugyanazokra a szolgáltatásokra árat kérni (hasonló menü, italcsomag, pl 04-ig terembér, szertartás helyszínének berendezése, szervízdíj) írjátok bele egy excel táblázatba az árakat, és számoljátok ki ugyanarra a létszámra mindegyiknél. Na és amikor ez megvan, a végösszeget kell összehasonlítani!

Fontos infó, amivel nem mernek számolni a párok: a meghívottak létszáma a legritkább esetben nő…(szerintem csak akkor, ha nem gondolta át a pár körültekintően, hogy kit is szeretne meghívni, és nem írt listát). Ha Ti átgondoljátok rendesen, a szinglik mellé írtok mindenhová plusz 1 főt, megkérdezitek a szüleiteket (nagyon fontos!), hogy ők kit szeretnének mindenképp meghívni, akikre Ti nem is gondoltatok valószínűleg és ezt egy listában összeírjátok, akkor az így kapott létszám lehet a kiinduló létszám. DE!!!! ez a szám a végére 100-ból 98 alkalommal 10%-al, de inkább 15%-al csökkenni fog!

Még egy alap dolog, ami sokszor kimarad:

A szerződéskötés előtt alkudozzatok!

Mielőtt megállapodtok a helyszínnel, vagy a szolgáltatókkal, olvassátok át tüzetesen az ajánlatot / szerződést. Minden apróbetűs részt tisztázzatok, ha kell többször találkozzatok velük ez ügyben. Ha az adott ajánlat drágább, mint ami nektek belefér, próbáljatok meg alkudozni. De ne úgy, hogy ez meg ez miért ennyi, szerintünk ezt kevesebből is ki lehet hozni, vagy hogy ha ezt kivesszük belőle akkor annyival legyen olcsóbb….

Hagyjátok meg a lehetőséget a szolgáltatónak, hadd döntse el ő, hogy miből és mennyit szeretne engedni. Ha az esküvői költségek csökkentése a célotok, akkor mondjátok nekik azt pl, hogy az ajánlatuk nagyon szimpatikus, de kb X Ft-al meghaladja a büdzséteket, ezért szeretnétek kérni, hogy találjon ki erre valamit. A legtöbb szolgáltató úgy alakítja az árait, hogy több-kevesebb engedmény belefér. És szerintem az a szolgáltató, aki mereven elzárkózik mindennemű kedvezmény (akár egy gesztus értékű) elől, az nem biztos, hogy a megfelelő Nektek.

Viszont!!! Szerződéskötés után már nem illik alkudozni!!!! Előfordul, hogy a végére elfogy a pénz, kifuttok a keretből, de akkor sem illik nekiállni az esküvő előtt 1-2-3 héttel alkudozni a már megegyezett árban.

Remélem, ez a pár tanács segít majd a reális esküvői költségvetés összeállításához. Hogy még könnyebb legyen, hamarosan elkészítek egy  átfogó esküvői költségek táblázatot, melyet használhattok a saját esküvői költségvetésetek összeállításához!

És ha már az esküvői költségeknél tartunk, te gondoltad volna, hogy pénzt spórolhat Neked az esküvőszervező?